fbpx

Puhastustööde juhi tormiline elu: öised kõned? Tuleb ette. Laip? Nähtud!

„Iga päev on uus seiklus,“ tunnistab meie puhastustööde juht Mare, kes on karjääri jooksul pidanud lahenduse leidma vägagi värvikatele situatsioonidele. Milles tema töö seisneb ja kas amet on raske, sellest nüüd juttu tulebki.

Me kõik teame laias laastus, mis on puhastusteenindaja tööülesanded. Nemad koristavad. Aga mis ülesanded puhastustööde juhil on?

Ülesandeid jagub. Uute klientide puhul tuleb alustuseks objektiga tutvuda ja see ära kaardistada. Milliseid töövahendeid läheb vaja? Kui palju töötajaid tarvis? Milliseid aineid ja paberitooteid siin kasutada? On väga palju küsimusi, mis vajavad läbimõtlemist. Esmapilgul tundub lihtne, et vetsupaber on vetsupaber, aga tegelikult on asi keerulisem – kellel on millised dispenserid ja hoidikud, kes tahab biolagunevat, kes siidist paberit, kellel on ükskõik – kõik tuleb välja uurida.

Kui objektiga asi selge, tuleb sobivad töötajad leida ja ka nemad objektiga tuttavaks teha. Kuidas käib valvestamine, kus asuvad prügikastid jms. Minu asi on info välja selgitada ja siis edasi anda.

Kui kõik see on tehtud, tuleb edaspidi hallata ehk korda majas hoida. Kindlasti ei tohi minna mugavaks ja samal ajal, kui töö laabub, kodus teleri ees pikutada. Kogu aeg tuleb kätt pulsil hoida ja objekte külastada.

Mina tegelen veel ka koolitamisega. See tähendab, et võtan ette toatäie uusi puhastusteenindajaid ja räägin neile, kuidas koristamine käib. Millest koristuskäru koosneb. Selgitan, miks üldse koristatakse. Tutvustan tööohutust, näiteks et redelit ei tohi tõsta, kui ühtki kolleegi kõrval turvamas pole.

Siis on veel paberimajandus. Graafikud, palgad tuleb teha.

Tellin kaupa. Tualettpaberit, käterätte, koristuskeemiat. Ja viin osa sellest ka objektidele kohale.

Ja lõpuks jääb ka jooksvate küsimuste lahendamine. Keegi jäi haigeks? Kust leida asendus? Kusagil tekkis töös tõrge või juhtus õnnetus? Mina pean lahenduse leidma. Kuller tuli tualettpaberit tooma, aga ei leia kliendi juurde sissepääsu – ka siis helistatakse mulle.

Ka intervjuu ajal on sul telefon juba mitu korda helisenud. Kes sulle helistavad? Kas kliendid või töötajad?

Ikka töötajad. Kliendid ei helista, kui kõik on korras ja probleeme pole. Aga töötajatel on kõiksugu küsimusi. Kes läheb puhkusele ja uurib, kuhu võtmed jätta. Kes küsib pühadegraafiku kohta. Praegu on ka haigestumisi palju. Mul on kokku umbes 30 alluvat ja praegu pole mingi ime, kui korraga on rivist väljas 4-5 töötajat, kes on haigestunud.

Ilmselt helistatakse sulle ka töövälisel ajal?

Näiteks eile tuli esimene kõne kell 6 hommikul. Viimane kell 23.30. Vahel lihtsalt on ka selliseid päevi. Teinekord on jälle vastupidi. Alustan hommikut kodus kohvi juues, keegi pole helistanud. Päeval käin objektid läbi, kõik laabub. Vaatan e-kirju – no ei tule uusi kirju. Telefon ka endiselt rahulik. Siis küll mõtlen, et mis toimub? Kas vaikus enne tormi?

Aga ega ma lõdvaks ei lase. Kui tekib vaba aega, lähen käin suurematel ja nö tundlikumatel objektidel rohkem kohal. Ülemuski naerab, et jälle lähed sama kliendi juurde, kas kolisid sinna sisse?

Millised on üldse raskemad ja tundlikumad objektid?

Minu klientuuri puhul on need meditsiiniga seotud asutused. Näiteks ravimilaod. Nad säilitavad ravimeid ja neile on lisaks ka kõrgendatud puhtusenõuded. Käib hästi palju auditeid, neil tuleb pidevalt aru anda. Ma mõistan seda ja teengi kõik, mis võimalik, et meie teenus aitaks neile seatud nõuetele vastata. 

Mis sa neil objektidel teed?

Kõigepealt otsin koristaja üles. Kuulan ära, kuidas tal läinud ja mis juba tehtud, mis veel tegemata. Käin valukohad üle. Vaatan, kas on saanud kõik ilusti puhtaks, kas kraanid läigivad ja klaaspinnad on kuivatatud.  

Minu hoolitseda on ka koristustehnika. Pesumasinatel ja põrandapesumasinatel puhastan filtreid. Põrandapesumasinate harju ka vahetan ja kontrollin nende seisu. Koristajatel läheb tihti meelest ära, aga siis kurdavad, et pärast pesu jäävad põrandale kraapsud. Ennetan seda kõike.

Suhtlen ka kliendiga. See on ka oluline, et head suhted säiliks. Ääri-veeri uurin, kas saame midagi veel paremini teha kui seni ja panen kuuldud info kõrva taha. Ainult nii saab suuri probleeme ennetada.

Aga sina ise koristama ei pea?

Tuleb ette. Kui suurtes ettevõtetes saab olla tõeline ülemus, suur juht ja direktor, siis koristusvaldkonna puhul nii ei saa. Juht peab ka ise tööd tundma ja seda ideaalselt oskama, muidu pole võimalik alluvaid õpetada, nende tööd kontrollida, parandada ja vajadusel ka neid asendada. Sest asendamist tuleb praegu ette, kuna haigestujatele asendust leida on raske. Isegi kui leiad asendaja, pead objektile kaasa minema ja juures olema, sest võõra objekti puhul ei tea asendaja, kus miski asub ja kuidas asjad käivad. Pead vaatama, et puhastusteenindaja lifti kinni ei jääks ja viiks prügikotid ikka õigesse kohta.

Mainisid ennist ka paberitööd. Mis paberitööd sa silmas pidasid?

Päris palju on juhendite koostamist. Kasvõi selle kohta, milliste tööde teostamine on lepinguga fikseeritud. Kas mustad nõud korjame kokku vaid nädala lõpus või igal koristuskorral? Kui tööde nimekiri on välja trükitud ja koristusruumi üles pandud, ei teki küsimusi ei puhastusteenindajal ega kliendil.

Aga koristuskeemia puhul soovivad mõned kliendid ka ohutuskaardi väljapanekut. Samuti on vaja keemia kasutusjuhendeid, et juhised meelest ei läheks.

See kõlab nagu töö igavaim osa. Kindlasti tuleb töös ette ka põnevamaid juhtumeid?

Neist kõigist ärevatest hetkedest kõva häälega rääkida ei saagi. Mõnikord saab nalja, aga mõnikord puutume kokku ka väga tõsiste olukordadega. Näiteks on olnud mitu korda suuri uputusi, mille tulemusel kukuvad laed alla ja kogu hoone elektrisüsteem on läinud pinge alla. Seda kõike elimineerida on suur katsumus, aga oleme toime tulnud.

Kunagi ammu juhtus, et pidin organiseerima surnukeha äratoimetamise ja temast jäänud jälgede koristamise. Haiglates näeb palju verd.

Sõltub kõik objektist, aga kui tegemist on avaliku ruumiga, kuhu on ligipääs kodututel ja elu hammasrataste vahele jäänutel, siis on vaja tegeleda ka sellega. Õnneks minul selliseid objekte praegu pole.

Nii et see töö päris igaühe jaoks pole?

Minule mu töö meeldib. Kui ise suudad aega planeerida ja külma närvi säilitada, siis on kõik tehtav, ka siis, kui on hästi kiire. Aga tõsi, igaühele selline hektiline majandamine ei sobi.

Aga kas koristamine sobib igaühele?

Meil levib tõeline väärarusaam, et koristamine on mõttetu töö ja sellega saab igaüks hakkama. Aga ma julgen kinnitada, et koristamine on terve teadus ja koristada saab ainult tark inimene. See töö ei ole ka sugugi nii ebameeldiv nagu kardetakse.

Meie juures koristavad mitmed kõrgharidusega inimesed. Mitte sellepärast, et nad oma „päristööga“ hakkama ei saaks. Nende eriala võib olla lihtsalt tänaseks kadunud. Puhastusteenindaja ameti on nad väga hästi omaks võtnud ja naudivad seda, tehes oma tööd väga hästi ja teenides ära klientide ja oma ülemuste kiidusõnu. Igal juhul on koristaja amet õpitav.

Kui koristusvaldkond pakub sulle huvi, vaata üle meie tööpakkumised. Häid töökäsi pole kunagi liiga palju!